Vi hjelper deg fra idè til ferdig løsning

Flyt IT leverer helhetlige løsninger som kombinerer rådgivning, prosessoptimalisering og IT-utvikling. Med vår bransjeforståelse leverer vi skreddersydde løsninger som effektiviserer prosesser og skaper innovasjon – fra analyse til drift!

Analyse og kartlegging

Før vi utvikler noe som helst, starter vi med å forstå hva kunden faktisk trenger. Gjennom forprosjekter og annerkjente tjenestedesign-prosesser som f.eks. intervjuer, observasjon, brukerreiser og systemkartlegging, går vi i tett dialog med kunden og involverer nøkkelpersoner med ulik kompetanse. Målet er å forstå brukernes behov, konteksten for tjenesten og de interne og eksterne faktorene som påvirker tjenesten.


Deretter analyseres disse innsiktene ved hjelp av metoder som f.eks. problemanalyse, service blueprint og GAP-analyser for å finne mønstre, identifisere problemer og definere brukerbehov og utfordringer.


Når utfordringer, behov og krav er tydelig kartlagt kan vi skape idéer for forbedringer og nye tjenester/løsninger.


Deretter utvikles en prototype eller skisser av tjenesten, som testes med brukere for å validere at idéene faktisk oppfyller definerte krav.


Når konseptet er validert, planlegges og gjennomføres implementeringen enten som utvikling av en MVP (minimum viable product) eller fullversjon av løsningen, eller anskaffelse og oppsett av en eksisterende tjeneste.


Alle disse stegene gjennomføres i et omfang og detaljnivå som passer prosjektets størrelse. Når løsningen er ferdig implementer vil ofte prosessen gjenstas i større eller mindre grad, da alle prosesser kan forbedres kontinuerlig, og en ny løsning kan åpne dører for nye muligheter som ikke tidligere var synlige.

Med vår brede erfaring fra ulike bransjer og mange år i IT-bransjen ser vi ofte ting fra en annen vinkel. Når vi ser på arbeidsflyt, systembruk og interne rutiner, identifiserer vi flaskehalser og muligheter for effektivisering. Vi utfordrer kundene våre – på en konstruktiv måte – og viser dem ofte nye veier de ikke hadde tenkt på selv. Vi har ikke et låst tankesett, og vi er heller ikke bundet til spesifikke teknologier. I stedet velger vi det som passer best for kundens behov, og bruker velprøvd teknologi for å gjøre ting enklere og mer effektivt.

Kundecase:

Ordre og logistikk hos Hapro Electronics Hos Hapro Electronics startet vi med en grundig kartlegging av ordreprosessen og identifiserte unødvendige og tidkrevende trinn. Deretter utformet vi et forslag til ny metodikk som reduserte antall manuelle prosesser og sørget for bedre samspill mellom interne systemer. Et av tiltakene var å automatisere hele fraktbestillingsprosessen. Resultatet? En vesentlig mer effektiv arbeidsflyt og store tidsbesparelser for kunden.
Les mer her